|
Людство бажає пісень, писав на
початку 60-х Леонід Мартинов. Насмілюємося
стверджувати: людство бажає Прози. Йому конча
набридли тексти.
Харків літературний - це особлива справа.
Якщо йдеться про відомі імена, то одни тут тільки
починали, другі робили примусову посадку, треті,
подібно до Івана Олексійовича Буніна,
прив'язувались до міста однією з тих тисяч ниток,
які мають таємниче походження. Але дуже мало для
кого Харків став кінцевою станцією на шляху до
великої літератури. Чому так? Може тому, що Харків
не є провинціальним, він завжди зі столицями на
рівних, ось тільки чином відповідним не вийшов.
Менталітет міста складався на межі української й
російської культур, та в ньому чути й відлуння
єврейської, і польської, і татарськой культури...
Харків недарма вважається колискою
української літератури. "Вперше те, що можна
вже назвати українським літературним рухом,
бачимо ми наприкінці другого десятиріччя XIX ст. ...
: в столиці Слобідської України - Харкові... У
Харкові один за другим виступає ряд письменників
з більшими чи меншими обдарованнями, що пишуть
по-українськи в харківських виданнях: Петр
Гулак-Артемовський, автор кількох прекрасних
віршів..., Григорій Квітка - автор перших
українських повестей, Амвросій Метлинський та
Микола Костомаров - українські поети й етнографи.
Харкову ж належали й такі діячи, як... автор першої
української граматики Павловський (1808), видавці
українських пісень Цертелев (1819), Срезневський
(1833) та ін." (М.С.Грушевський. Нарис історії
українського народу). Тут жили і творили
філософ і поет XVIII сторіччя Григорій Сковорода,
засновник української драматургії Григорій Квітка-Основ'яненко,
тут з'явився перший в Україні літературний
журнал "Харківський Демокріт"
(який, до того же, був і першим юмористичним
виданням).
Можна згадати й такий феномен, як харківська
діаспора - в не зовсім, може, традиційному
значенні слова. На будь-якій паралелі ви
зустрінете колишнього харків'янина, і, як
правило, він виявиться людиною з іменем. Якщо б
вдалося зібрати в одному місці усіх цікавих
людей, доля яких перетиналася з Харковом, ми
потрапили б до гурту знаменитостей.
Про минулий розквіт й трагічну загибель
харківських літературних об'єднань 20-х - 30-х
років, про творчість одного з найвидатніших
російських поетів другої половини ХХ століття -
представника племені шістдесятників Бориса
Чичибабина - і про українську літературу, що
підіймається як фенікс з попілу, розповість вам Харківський літературний музей.
Період 90-х років XX ст. - перші роки
незалежності України - був позначений в Харкові
багатьма літературними починаннями, котрим, як
правило (і на жаль!), не судилося довго існувати.
Якщо раніше літературна творчість хиріла під
утиском цензури, а деякі дисиденти, наприклад,
Едуард Лімонов, набули можливості самовиразу
поза межами не тільки Харкова, а й Союзу, то тепер
літературі доводилося несолоно хлебтати через
фінансові негаразди. В нової України було
занадто багато інших невідкладних завдань, щоб
думати про повномасштабні державні укладення в
культуру, освіту, науку, в тому числі й про
підтримку літературних організацій та видань. А
на меценатів нового зразку тоді наше суспільство
ще було не багатим.
Однак неможна пройти повз того факту, що
неодноразово здійснювалися спроби організувати
самобутні периодичні видання й літературні
об'єднання. До них належать "Чумацький
Шлях" та "Бурсацкий спуск" як спроба
втілення художніх принципів двох груп
харківських літераторів - українських і
російських. Журнали ці виходили в 1992 році.
Цікавим мав стати журнал прози "Темные
аллеи", випуск якого почався в 1995 році. З 1992 по
1998 роки на кошти Харківського благодійного фонду
"Зеркальная струя (Дзеркальний струм)" видавалася однойменна
літературно-художня газета, що привело до
неформального об'єднання харківських поетів та
аматорів поезії. До цієї пори триває традиція
їхніх зустрічей біля фонтану "Зеркальная
струя", що на вулиці Сумській - у кожну першу
неділю щомісяця. Не втратив свого лиця й
харківський клуб пісенної поезії імені Юрія
Візбора - унікальне явище в культурному просторі
Харкова. Він існує при Будинку вчених вже сорок
років як дитя бардів 60-х років і, здається,
збирається змагатися за славу довгожителя з
британськими клубами.
Харків - це місто відомих книжкових
видавництв: до них належать "Фолио",
"Майдан", "Золотые страницы",
"Калейдоскоп", "Мегаполис", "Око"
та ін. На одне із значних явищ в літературному
житті Харкова перетворилося проведення щороку
лютневих книжкових ярмарків, до яких
приурочуються цікаві зустрічи з поетами,
письменниками, бардами України та Росії.
Представити харківську літературу у повному
обсязі - зрозуміло, завдання надсильне, але ж тут
ви знайдете антологію однієї поетичної сторінки
з харківської поезії, інформацію про деякі
літературні об'єднання та гурти, а також
познайомитесь із діяльністю Харківського
літературного музею.
|
|