|
Насправді,
можна.
Такі ми вже є, що
мислення наше оріентоване на символи.
Найдавнішим серед них є вогонь. Коли
вимовляється це слово, байдужих нема: дехто
відчуває страх перед нестримною стихією, інші -
екстаз. Згідно грецькому міфові, вогонь
знання приніс людям Прометей. Древні перси та
арії вважали вогонь силою очищення , бо він був
для них символом щонайвищого Вогню - духовного. З
давніх давен символом стала також свіча -
маленький оберіг живого вогню й світла. Свічки ми
запалюємо, шануючи велике свято, за вечерєю з
коханими, в пам'ять про дорогу людину, яка пішла
від нас назавжди. "Сгорів як свічка",-
говорять про того, хто прожив напружене й багате
здійсненнями життя. Давня слов'янська й
пізніше православна традиції також пов'язані зі
свічкою: її вогонь відганяв злих духів, перед
іконою повинна була жевріти негасима лампада. В
передмові у записах князя Симеона Мудрого (як
свідчить російська історія) ми зустрічаємося з
прислів'ям : "...та щоб свіча не згасла..."
Свіча то пам'ять народна, яка вказує на зв'язок
часів і поколінь.
"То як горіти я
не буду, то як горіти ти не будеш, то як горіти
він не буде -- то хто ж тоді зігріє світ?"
Таке запитання до нас ставить турецький поет
Назим Хікмет. А тепер познайомтесь із
харківським скульптором Леонідом Куцевичем.
Погляньте на його свічники: даремно що в них не
вставлені запалені свічки, та хіба ж в цьому є
необхідність? Бо коли дивишся на них, і так все
зрозуміло - вони питають нас про те ж: "То як
горіти ти не будеш..."
|
|
|
|
|
Майстерно в своїх
свічниках передає скульптор полум'я болю та
гніва своєї душі , світло радості й любові, світло
вдячної пам'яті про великих наших земляків .
Кожний свічник має не тільки поетичну назву й
присвячення, але й супроводжується віршами й
висловленнями, які підказали ідею його
створення. Подивіться,
наприклад, на свічник "Не можна": як
лаконічно передано відчуття тиску
безглуздих заборон, що супроводжували нас в
нещодавньому авторітарному минулому! (Та чи воно
ж таки минуле?).
А ось свічник "Дзвони
Чорнобиля", в якому втілені і застереження -
деталь свічника, що нагадує атомний "гриб"- ,
і глибока печаль, яку пробуджує гомін дзвіночків,
і світло пам'яті та надії, в вигляді хреста, який
вивершує композицію. Багато про що міркуєш,
дивлячись на нього...
Кожний художник має свого
кумира, який його надихає. Для Куцевича таким
кумиром є Володимир Висоцький. Не випадково
багато робіт скульптора присвячені творам
улюбленого поета. Леонід мріє про виставку
своїх робот у Москві, а саме в музеї
Висоцького...
Отже, дивіться роботи
Леоніда Куцевича в розділах Галерея
1 та Галерея 2.
|
|
|
|
Народився
Леонід на селі, вишуканої освіти не одержав,
але витонченість душі й глибока релігійність,
увібрана ще з раннього дитинства, надихають його
на творчість. Не випадково ще одним з образних
рядів в його творчості є хрести, також з
присвяченнями, а улюбленим додатковим символом
служить дзвін. На запитання про його біографію
він, за звичаєм, відсилає до улюбленого віршу:
|
|
|
|
В нас не було балету на селі.
|
|
|
В нас на селі грязюка, сіно, мухи,
|
|
|
Кейфують свині, лежачі в багні.
|
|
|
У двадцять -
|
|
|
вперше до театру потрапляю...
|
|
|
Я не простий, собі ціну я знаю :
|
|
|
Через завали бруду і халтури
|
|
|
Я сам, навпомацки, прямую до культури,
|
|
|
Щоб потім
|
|
|
десь сумнівний вкрай журнальчик
|
|
|
Мої вірші футболив, як той м'ячик -
|
|
|
Здається, рима є, баження є доречні,
|
|
|
Та звідки ж образи такі небезперечні?
|
|
|
Вони звідтіль, з зарею де заря
|
|
|
Спіткаються на скулах плугаря,
|
|
|
Вони звідтіль, де пахви кров'яні,
|
|
|
Шишки отримаєш частіш ніж трудодні,
|
|
|
Де гною сморід липне, наче клейстер...
|
|
|
Пробач мені, мій добрий балетмейстер,
|
|
|
За те дитинство без просвіту, без куліс.
|
|
|
В нас не було балету на селі.
|
|
|
В. Нестеровський
|
|
|
|
Леонід Куцевич працює
токарем на харківському заводі "Потенціал".
Це той, що не так часто зустрічається, випадок,
коли Майстр підіймає своє ремесло до рівня
мистецтва. Екперти-мистецтвознавці відзначають
унікальність його творів, бо це вперше у
скульптурі вживаються слюсарна й токарна справа.
Леонід накопичив чималий і невеселий життєвий
досвід по дорозі до Спілки художників. Але цей
досвід перетворюється на глибокі роздуми про
життя й про людей, про батьківщину та про те, що
вище за любов до батьківщини, - про любов до
істини. Справді
щасливий той митець, який зміг виразити всю
глибину світовідчуття, всю душу свою в високій і
чистій символіці.
Чи можна душу розповісти?
Насправді, можна.
|
|
|